Førerutviklingskurs 14 mai
- petter.godlund
- 1. juli
- 5 min lesing
Oppdatert: 18. juli
Tekst: Mons Kakenes
Foto: Petter Godlund
Når vårblomstene presser seg gjennom en nytint jord, popper motorsyklene ut av vinterdvalen. Samtidig presses våre stive lemmer inn i skapkaldt kjøretøy med både skojern og brekkjern.
Rustne kjøreferdigheter smøres kanskje med forsiktig kjøring eller en rustløser, mens mange av oss ønsker litt mer enn bare å sprute CRC på motorsykkelegenskapene. Selv tilhører jeg denne siste kategorien. Det er godt å få litt ‘vårsmøring’, men enda bedre å få utvidet ferdighetene med ordentlig kjøretrening og utvikling av ferdigheter. Alt dette under kyndig kontroll i et trygt miljø. Førerutvikling.no er absolutt mitt foretrukne valg for denne oppgaven.

Kjørere med «L»
Det kan være greit å nevne at Førerutvikling.no har tillatelse til å trene motorsyklister som er under opplæring. Har du lov til å kjøre med «L» på ryggen, så kan du og din medfølger godt troppe opp til kurs. Selvfølgelig er det ingen krav om at dere kjører sammen på kurset. Ute på banen vil Førerutvikling.no sine flinke instruktører ta seg av «L»-kjøreren, mens du holder på med ditt. Det er også mulighet for å få rigget til en kjøregård og få hjelp og veiledning med de vanskelige kjøregårdsøvelsene. Dette er meget populært og gir et godt bidrag for at en ny motorsyklist kan forlate Trafikkstasjonen med et varmt førerkort i hånden fremfor et kaldt «Velkommen tilbake» i ansiktet.
I parentes kan jeg jo nevne at da jeg tok A-lappen i 2017 hadde jeg regnet ut at en ‘stryk’ ville koste meg minimum 10,000 kroner. Dette var bare i vanlige standard kostnader. I tillegg kommer det minst fire uker med karantene før ny oppkjøring. Hvis det da var mulig å få ny oppkjøring så raskt. Da er det rimelig å heller trå til med en dag på banen med effektiv mengdetrening.
Dette er et populært tilbud, men i år var første gang jeg ikke så noen med «L». På den annen side; i fjor kjørte jeg i gruppe med en jente som jeg husket fra året før. Da hadde hun «L». Jeg måtte spørre, og hun bekreftet at dagen på Vålerbanen hadde vært til stor hjelp. Hun hadde smilt da hun kjørte hjem fra Trafikkstasjonen.
Årets trening
Vi var fire stykker fra OBC som var på førerutviklingskurs med Førerutvikling.no den 14 mai. Siden vi hadde litt reisevei til Vålerbanen, hadde vi valgt å reise opp dagen før. Det er godt å møte utvilt og opplagt.
Klokken 08 møtte vi frem til registrering. Gode og mette etter en fin frokost tok vi en sikkerhetssjekk av vår egen motorsykkel. Ingen av oss var blant de som kjører tøffest, men det er greit å få en unnskyldning for å ta en god kontroll av motorsykkelen.
De utfører også en støykontroll. Førerutvikling.no er for vanlige gatemotorsykler, så her er det ikke noe som skal hindre deg i å komme med en normal motorsykkel (med normal lyd). Kravet er at motorsykkelen skal være registrert. Det å kjøre Harley Davidson er ingen hindring her.

Det er verd å nevne at dette ikke bare er en «rustløser», men et kurs om har mål å utvikle dine ferdigheter og kunnskaper som motorsyklist. Du møter med din egen motorsykkel og innholdet tilpasser seg ditt nivå. Vi hadde valgt en dag, men det hadde ikke vært noen problemer med å hekte på en dag til, eller to. Eller en ny dag senere i sesongen, om det er ønskelig. Det er alltid deg og dine ferdigheter som står i fokus.
Vind på banen
Rykter sier at det alltid er fint vær når Førerutvikling.no har sine kurs. Jeg har aldri opplevd styrtregn. Det har kanskje noe med min flaks å gjøre? I dag var det i alle fall vinden som satte sitt preg på omgivelsene. Det var ingen problemer med kjøringen, men det setter preg med 18 meter pr sekund i kastene. 18 meter er over 60 KM/T. Jeg er ikke den som flesker til nedover langsiden, så jeg stusset litt da jeg merket at det var vindstille rundt meg. Det hadde vært stilig med flagg bak. Noe å huske til neste gang? Oppover langsiden gikk det liksom dobbelt så fort…

Men slik vind setter sine spor. Det blåste en del sand ut over banen fra sanddynene. Dette førte til at banen ble feiet en gang i timen. Igjen så hadde vi flaks. Denne gangen var to raskeste gruppene små, så de ble slått sammen. Tidsplanen gikk derfor som vanlig; 15 minutter for hver av de tre gruppene og 15 minutter for feiing. Dermed var timen full. 15 minutter med kjøring på banen er tilstrekkelig. Tro meg der! Du blir sliten med slik trening.

Hvit gruppe
I dag var vi totalt åtte stykker som startet i hvit gruppe. Dette ble etter hvert redusert ved at to stykker ble flyttet «opp» til en raskere gruppe. Slikt gir ingen problemer.
Vi kjører i tur og orden ut på banen, så du får en følelse av å kjøre alene på en fin norsk landevei. Instruktørene følger med og kan legge seg inn foran og gi deg avtalte vink og hint. Når passet (våre tilmålte 15 minutter) er ferdig samles vi utenfor banen og snakker om hvordan det har gått og hva vi skal trene på i det neste passet. Det er imponerende hva instruktørene får med seg. De kommer med gode innspill omkring din kjøring. Etter at slagplanen for neste pass er lagt blir det en liten pause før vi skal ut igjen. I dag fikk vi nyfeiet bane hver gang.

Hjemturen
Siden ‘kjøretimen’ på klokken starter med hvit gruppe, så var vi også de første som ble ferdige. Vi var alle slitne, på en god måte. Alt hadde gått fint og vi hadde fått gode innspill og lekser å trene på i sesongen som ligger foran oss.
Veien mellom Vålerbanen og Oslo er (dessverre) ikke av den artigste sorten, men det var trivelig å kjøre i kolonne. Det var fortsatt vind og lav sol. En god pølsepause i Kongsvinger varmet godt en kald kropp.

I etterkant
Nå har det gått noen uker siden vi hadde vår dag på Vålerbanen. Selv etter flere ganger med disse kursene er jeg bestandig fornøyd, men det er også verd å notere seg at alle 'førstegangsreisende' er fornøyde. Også de kan fortelle at de legger vekt på å trene og merker fremgang.
Det er noe spesielt med det å kunne få en god individuell trening under trygge forhold. Vi merker alle at det blir morsommere og vi blir tryggere på veien med motorsykkelen. Det er alltid noe å trene på når vi kjører og lærdommen siger inn. Og da er det verd å nevne at dette ikke er det samme som å bli uforsiktig, overmodig eller å legge for mye vekt på høyrehånden. Trygg kjøring står i fokus under slike kurs.
Så er det sikkert mange som lurer på om vi skal tilbake? Da er det bare å understreke at Førerutvikling.no sine kurs er så gode at vi tar en økt til neste år også, om ikke før. Det er helt klart! Her setter vi sikkerheten først. Vi var fire i år, blir vi flere til neste år? Det ville være veldig morsomt!

Ønsker du mer informasjon?
Kommentarer